Artikler

  • Artikler
  • Oppskrifter

Tips for meditasjon - hva du skal gjøre og ikke gjøre

Forfatter: Susan Bowerman
Kvinne som trener yoga og mediterer

Gentle Yoga Stretch

Etter en lang dag liker jeg noen ganger å koble av med en skånsom yogaøkt. Dette er også en fin måte å starte dagen på — yoga klarner tankene dine og med noen få enkle yogaøvelser, får dagen en positiv tone.

 

Meditasjon

Etter min mening er meditasjon rett og slett et begrep som betyr å bruke litt tid på å koble seg ut av livets kaos og å forsøke å roe sinnet. Det lar deg også være i en rolig bevissthetstilstand. Jeg hadde nylig en samtale med en venn som fikk meg til å innse at meditasjon ofte blir misforstått.

Disse vanlige misforståelsene kommer i veien og hindrer folk fra å teste det ut. Han sa til meg: «Jeg har tidligere prøvd meditasjon fordi jobben min er så svært stressende, med utrolig lange timer, men jeg sluttet å meditere fordi jeg ikke syntes jeg var flink til det. Jeg klarte aldri å tømme sinnet, så jeg ble frustrert og sluttet. Men nå forstår jeg at det å ha tanker bare er en del av prosessen.» Det han sa var nøyaktig hvordan jeg selv pleide å se på det å meditere.

Som med alle ting knyttet til helse og fitness, er det mange måter å tenke på og mange ulike metoder. I dag vil jeg dele mine praktiske tips for å berolige sinnet og hvordan du kan reflektere over dagen med enkle og praktiske meditasjonsråd.

 

Enkle tips for meditasjon - hva du skal gjøre og ikke gjøre

  • Ikke tenk at du må ha et helt stille og bortgjemt sted når du skal øve. I den virkelige verden, spesielt hjemme med barn eller på kontoret, er det å finne et sted som er fullstendig stille nesten umulig.
  • Prøv å legge vekk eller gå vekk fra alle store distraksjoner, som telefoner, PC-skjermer og høylytte steder. Du kan rett og slett prøve å snu kontorstolen vekk fra skjermen. Om du er hjemme, lukk døren til soverommet.
  • Ikke overbevis deg selv om at du trenger spesialutstyr som en yogamatte, bjeller eller tepper, du kan meditere hvor som helst. Jo færre ting du gjør deg avhenging av, jo enklere blir det å finne et raskt øyeblikk du kan øve deg.
  • Prøv å sitte eller ligge på et komfortabelt sted hvor du føler deg avslappet. Du kan holde øynene åpne eller lukke dem, bare gjør det som føles riktig for deg.
  • Ikke tving deg selv til å begynne å puste på en spesiell måte, som for eksempel å puste med magen eller nesen. Det kan gjøre det vanskeligere i starten eller til og med gjøre at du blir svimmel. Du kan begynne å jobbe med pusteteknikken din når du begynner å bli mer komfortabel med å meditere.
  • Fokuser på pusten din. Kjenn at luften kommer inn og går ut av kroppen din. Vær rett og slett oppmerksom på pusten din og hvordan den kjennes ut.
  • Ikke tenk negative tanker når ting som handlelisten eller gjøremålslisten sniker seg inn i tankene dine.
  • Omdiriger heller fokuset ditt fra handlelisten og tilbake til pusten din.
  • Ikke lag en lang liste over affirmasjoner eller mål du tenker på eller sier høyt.
  • Ha ett eller to stikkord som hjelper deg med å slappe av eller som guider deg mot en positiv følelse av velvære.
     

Prøv å finne 20 minutter stilletid alene, én eller to ganger om dagen. Husk at meditasjon er en øvelse, akkurat som yoga er det. Så ja, det betyr at du faktisk må øve for å kjenne de beroligende effektene fullt ut.

Nyt flukten fra en kaotisk livsstil.

Susan Bowerman er direktør for ernæringsopplæring i Herbalife. Susan er en registrert klinisk ernæringsfysiolog og en styre-sertifisert spesialist i idrettsernæring.