Start på nytt med nyttårsforsettene dine

Forfatter: Herbalife Nutrition
Kvinne som strekker armene etter trening utendørs

Nyttårsforsetter. Vi lager dem. Og så holder vi dem ikke. Trikset for å holde på ditt «nye jeg» hele året, er å huske fabelen om haren og skilpadden... og hvem som vant løpet.

Om du planla å komme i form og har mistet fokuset, må du ikke bekymre deg. Det kan skje oss alle. Februar er det perfekte tidspunktet til å begynne på nytt med disse helse- og velværeforsettene. Tungsinnet i januar har lettet, dagene er (litt) lysere og det er på tide å fokusere på nytt.

Det finnes ikke et enkelt svar på å få tilbake piffen. Det viktigste er å ikke klandre seg selv om du gjør feil. En sunn livsstil skal vare livet ut, og du har god tid. Ta det pent og rolig – akkurat som skilpadden. Da vinner du løpet.

Her er våre 9 tips for å hjelpe deg med begynne forsettene dine på nytt 

  1. Vær realistisk Store livsstilsendringer er vanskelige, små endringer er enkle. Ta en titt på forsettene dine. Senk kravene om det er nødvendig. Små justeringer kan ha stor effekt.
  2. Legg en plan. Nyttårsforsett er veldig bra. Men du må legge en plan for hvordan du skal holde fokuset på målene dine i din travle hverdag.
  3. Skriv logg. Spor fremgangen din, hold en mat- eller treningsdagbok, eller bare merk av i kalenderen når du trener. Du vil få en god følelse når du ser hva du har oppnådd.
  4. Få deg en kompis. Finn en venn eller et familiemedlem som har lignende mål. Ingenting er som litt moralsk støtte, og til og med litt sunn konkurranse, for å gjøre det lettere å holde.
  5. Feir når du lykkes. Anerkjenn når du oppnår et mål – uansett hvor lite det er. Enten det er snakk om å klare en uke uten sukker, en liten vektnedgang eller en ekstra god treningsøkt.
  6. Spis frokost. Ja, det er fortsatt det viktigste måltidet på dagen. En næringsrik frokost holder sultfølelsen i sjakk. Hvis du blir sulten, velg sunne mellommåltider.
  7. Fortsett å drikke vann. Uansett om du slanker deg eller trener, er det alltid viktig å passe på å drikke nok vann. Ikke ta feil av det å være tørst med å være sulten – det er lett å ta feil.
  8. Lær av feilene dine når du får tilbakeslag. Om du har fått tilbakeslag, prøv å finne ut hvorfor og hvordan du kan unngå at det skjer igjen.
  9. Husk hvorfor du gjør det. Når du kjenner at du har lyst til å gi opp, husk hvorfor du bestemte deg i utgangspunktet. Skriv ned forsettene dine og se på dem når du mister motivasjonen.