• Hva bør du spise og drikke etter trening
  • 10 steg mot å starte en diett på riktig måte
  • 7 tips for å spise riktig
  • Fordelene ved å trene utendørs
  • Tips for meditasjon - hva du skal gjøre og ikke gjøre
  • Jojo-slanking: Snu trenden
  • 4 måter å styrke forholdet ditt og kroppen din
  • Hoppetau - kardio- og HIIT-trening for alle fitnessnivåer
  • Gjør at du klarer å holde nyttårsforsettene dine
  • Hvordan kan du brenne fett raskere?

Hvordan kan planlegging gjøre hverdagen både sunnere og enklere

Forfatter: Herbalife Nutrition

Åsa Lundström er lege og småbarnsmor, og trener som regel to ganger om dagen. Hun er nemlig profesjonell atlet og er i verdenstoppen innen både triatlon og Iron Man. I podkasten «Bra For Deg» deler hun en rekke tips til hvordan du kan få et sunnere liv, uten at du trenger å snu om på hele livet. Hun mener at man med enkle og realistiske grep kan få en mye sunnere livsstil.

 

Det er lett å beundre personer som Åsa, og mange tenker nok at det er uoppnåelig å leve sunt når vi sammenligner oss med personer som henne. Åsa mener imidlertid at alle kan tilegne seg et sunnere liv, men at det viktigste er at man begynner i det små og bygger stein for stein.

 

I podkasten deler hun ivrig det hun mener er nøkkelen å lykkes:

 

Viktig å planlegge
Det høres kanskje banalt ut, men det er ofte lett å glemme at en treningsøkt ikke blir ødelagt selv om man får litt mindre tid enn først planlagt. Livet krever ofte mye av oss og da må vi være tolerante og snille med oss selv. Fra tid til annen må vi gå på kompromiss med egne ambisjoner i møte med en hektisk hverdag.

 

Åsa er klar over at hun lever et liv med høyere tempo enn de fleste, men hun understreker i podkasten at hun kun har 24 timer per døgn slik som alle andre. Å få timeplanen til å gå opp med de mange treningsøktene, sammen med jobben som lege og livet som småbarnsmor, er et resultat av struktur og god planlegging.

 

Litt er alltid bedre enn ingenting
Det er bedre å gå en liten tur, enn å ikke gå tur. Det er bedre å trene litt, enn å ikke trene i det hele tatt. Åsa har en time lunsjpause hver dag, og i denne legger hun inn en liten treningsøkt. I podkasten forteller hun om en dag hvor det var spesielt mye å gjøre på jobb, og lunsjpausen ble veldig kort. Hennes første reaksjon var kanskje å bli frustrert fordi hun blir tvunget til å gjøre om på planene sine, men hun valgte å fokusere på det positivet. Istedenfor å droppe den planlagte treningen, tok hun en kort, høyintensiv trening på 15 minutter.

 

 

Ikke vær for hard mot deg selv
Selv om planlegging i stor grad er nøkkelen til sunnere vaner, er det viktig å ikke være for hard mot seg selv. Begynn med små steg, tilegn deg gode rutiner, og start rolig og øk omfanget gradvis, steg for steg. Når det gjelder trening for eksempel, er terskelen ofte høy i oppstarten.

 

Til de som synes at det er vanskelig å komme i gang, har Åsa et godt råd: «Tren i 20 minutter, ikke mer!». Det eneste målet for oppstarten er å få utført én økt, det er ikke så viktig at den skal være optimal. Ingen som løper langt startet rett på med å løpe Marathon, noe som kroppen åpenbart ikke hadde tålt uten tilvenning. Det holder faktisk med 20 minutter, også kan treningsmengden øke senere.

 

Minst tre farger på tallerkenen
Selv om Åsa har vært veldig bevisst på ernæring i lang tid, forteller hun at det også for henne handler om aktive valg i hverdagen, både for å spise nok og riktig. For å oppnå dette er hun opptatt av å innta et variert kosthold, og forsikre at hun får i seg mat med nok karbohydrater, fett og protein. En tommelfingerregel hun lever etter er å alltid ha minst tre farger på tallerkenen. Dette er en kreativ og morsom måte å få i seg mye grønnsaker på, da fargerik mat som regel er frukt eller grønnsaker.