Artikler

  • Artikler
  • Pressemeldinger
  • Oppskrifter
  • Bra for deg - Podcast
  • Protein Bake Mix oppskrifter

Hvordan en innovativ idé kan føre til en innovativ organisasjon

Inside Herbalife - Cover Photo

Emmanuel Nwosu diskuterer organisasjoners behov for å oppmuntre til samarbeid og innovasjon for vekst.

 

Herbalife-virksomheten begynte med én mann og en ny idé – gi mennesker noe de ønsket på en måte som ikke hadde blitt gjort før.  Denne mannen var Mark Hughes, grunnlegger, leder og første Herbalife-distributør.

Planen hans var enkel – å skape gode smaker, vitenskapsbaserte vektkontrollprodukter og å selge dem direkte til kunden men med den ekstra bonusen av å jobbe med dem for å bruke våre produkter som en del av en sunn, aktiv livsstil.  På begynnelsen av 1980-tallet var dette innovativt. Det var en ny direktesalgsmetode med livsstilscoaching og med et innebygd, støttende fellesskap.

Spol 40 år frem i tid, og Hughes sitt konsept er nå virkeligheten til millioner av Herbalife-distributører i over 90 markeder globalt – der lidenskap for en sunn, aktiv livsstil har blitt en virksomhet. Disse dedikerte personene har ikke bare bygget salgsteam og virksomheter for seg selv, men hver dag veileder de sine kunder og organisasjoner til å leve sine beste liv. Kundene deres får det støttende fellesskapet og motivasjonen de trenger for å nå sine mål, enten det er personlig coaching eller å bli med i trenings- og ernæringsklubber.

Å gå ens egen vei driver ikke bare våre distributører, men også Herbalife; «vi bygger det bedre» er en av våre kjerneverdier. Gjennom årene har vi bygget videre på de tidlige innovative tidene ved å utvide virksomheten til å bli et globalt merke, og oppnådde et nettosalg på 5,2 milliarder USD i regnskapsåret 2022.  Vi har beveget oss inn i nye produktkategorier utover vektkontroll, og har nå produkter innen hudpleie, målrettet ernæring og sportsernæring – der sistnevnte brukes av toppidrettsutøvere over hele verden.  Vi er også stolte av å bruke det beste innen innovativ, banebrytende teknologi og vitenskapelig forskning for å produsere over 2000 produkter ved våre seks produksjonsanlegg, støttet av våre åtte kvalitetskontrollaboratorier, som har det høyeste akkrediteringsnivået (ISO 17025), noe som gjenspeiler vår strenge overholdelse av bransjeledende standarder.

 

Det var ikke tilfeldig

Modellen vår gir oss direkte tilgang til markedet vårt, og vi lytter kontinuerlig til og lærer av våre distributører og deres kunder. Våre innovasjoner og nye ideer har et genuint behov bak seg. Som vår ferske videoserie 'Inside Herbalife' avslører, er tilbakemeldinger fra distributørene nøkkelen til innovasjonene. Ja, vi ser på verdifulle markedsføringsdata og innsikt, men det er Herbalifes distributør- og kundefokusgrupper som alltid har veiledet planleggingen vår. Det er distributørene våre som kan fortelle oss hvor hullene i markedet ligger, og viktigst av alt, hvordan vi kan hjelpe dem bedre støtte kundene sine.

 

Holde entreprenørånden i live

Noen selskaper starter med innovasjon i hjertet; tenk på Netflix som revolusjonerer hvordan vi konsumerer innhold eller Apple sin "design først"-filosofi, men for selskaper som har eksistert i flere tiår som Herbalife, må innovasjon kontinuerlig være i DNA-et. Enten det er LEGO som bruker partnerskap med kulturelt relevante varemerker for å gjenopplive forbrukernes kjærlighet til produktene sine, eller Disney sin evne til å gjenoppfinne karakterene sine for å utnytte tidsånden, er et ønske om å utvikle seg alltid til stede i virksomheten vår.

For å holde innovasjonen i live, har vi et globalt innovasjonsprogram kalt «The Greenhouse» – et nettforum der våre ansatte kan foreslå nye ideer og invitere andre til å bidra til å utvikle og teste disse ideene. Disse iterasjonene kan føre til kraftige resultater som gir mer verdi til organisasjonen vår. På distribusjonssenteret vårt i Venray i Nederland oppfordres alle til å bruke minst 20 % av tiden sin på å tenke utenfor boksen i våre «innovation bootcamps», der de kommer opp med kreative ideer som kan bidra til å forbedre virksomheten vår.  Vi tror at en god idé kan komme fra hvem som helst og fra hvor som helst.

Innovasjon handler ikke bare om å lage flere produkter.  Vi er forpliktet til å utvikle prosessene og tjenestene våre, slik at vi kan forbedre våre bærekraftslisenser og sørge for at vi er snillere mot planeten. En spesielt fantastisk idé fra Venray-teamet var et samarbeid med en dyrefôrprodusent som tar usolgte Formula 1 måltidserstatninger, som ellers ville blitt kastet, og bruker det i produktene sine. Dette er med på å hjelpe oss skape en mer sirkulær tilnærming til avfall.

 

Innover overalt, på alle plattformer

Herbalife er et merke som skyver grenser og omfavner nye trender og teknologier for å sikre at hele selskapet blomstrer. Enten det er å skape produkter ved hjelp av innovative nye proteinkilder og ingredienser, eller utvikle en ny ende-til-ende digital plattform som vil gjøre det enklere for distributørene deres å betjene kundene og administrere virksomhetene deres, er vi hele tiden ute etter å være i forkant av den nyeste tenkningen.

Denne digitale transformasjonen vil utstyre distributørene våre med verktøyene som gjør det enklere å starte, administrere og bygge en moderne virksomhet, slik at de kan fokusere på å jobbe med enda flere skal nå sine velværemål. Igjen, for å oppnå dette, jobber vi hånd i hånd med distributører og deres kunder for å sikre at vi imøtekommer deres behov.

 

Vær nyskapende!  Men hvordan?

Når en organisasjon har vokst fra et nyetablert foretak til et fullverdig selskap, kan det være fristende å sette dine ansatte i bås med en avdelingsstruktur som markedsføring, salg og økonomi. Når du søker etter en teknisk løsning, kontakter du sannsynligvis IT-avdelingen; hvis du trenger en bedre måte å pakke et produkt på, spør du sannsynligvis designingeniørene. Ta i stedet en ny tilnærming ved å oppmuntre alle avdelingene til å samarbeide – du vil bli overrasket over hva folk kan komme opp med og fra helt nye perspektiver. 

For å være klar for vekst har jeg stor tro på at organisasjoner må oppmuntre til samarbeid og idé-generering, investere i systemer som gjør det enklere å gjøre gode forretninger og feire store og små innovasjonssuksesser for å vise at du verdsetter dem.  Ved å skape en kultur som verdsetter innovasjon, kan du hjelpe virksomheten ligge foran resten og oppnå langsiktig suksess.

Med engasjement for innovasjon fortsetter Herbalife å levere meningsfulle produkter og løsninger som hjelper oss med å lykkes, samtidig som de etterlater en positiv innvirkning på verden, noe vi vet at Hughes ville vært stolt av å se.