Artikler

  • Artikler
  • Oppskrifter

7 tips for å spise riktig

Forfatter: Susan Bowerman
Tallerken med sunn matrett for å spise riktig

Å spise riktig handler om mer enn å bare ta de riktige matvalgene – det handler også om å spise rett mat til rett tid. Her får du sju tips til hvordan du kan 'spise riktig.'

    1. Spis riktig når du står opp.

Du trenger ikke å spise med en gang du våkner, men det er veldig viktig å spise om morgenen. De som spiser frokost regelmessig er i bedre stand til å kontrollere vekten sin, mens de som dropper det vil sannsynligvis overkompensere og spise for mye til lunsj. Hvis du ikke greier mye om morgenen, prøv en bolle med havregrynsgrøt med litt proteinpulver, litt fersk frukt med litt cottage cheese eller yoghurt, eller en proteinshake lagd med melk og frukt.

    2. Spis riktig før du går på butikken

Hvis du handler på en tom mage, vil du være som et barn i godteributikken – alt vil se godt ut for deg. Spis en proteinbar, litt frukt eller en håndfull nøtter før du går ut døra slik at du blir mindre fristet. Og lag en liste – og gjør ditt beste for å holde deg til den.

    3. Spis riktig når det kommer til fettstoffer

Vi trenger små mengder fett i kosten, men flesteparten av oss spiser for mye. Og, noen fettstoffer – som de som er naturlig tilstede i fisk, nøtter, olivener og avokadoer – er sunnere enn andre. Sunne fettstoffer tilsetter smak, så tilsett avokado eller nøtter til salaten din, eller litt smakfull olivenolje til dampede grønnsaker.

    4. Spis riktig før du trener

Du må innta næring før du trener – spesielt hvis du trener tidlig på morgenen. Hvis du ikke har tid til å spise på forhånd, vil lett fordøyelige matvarer som smoothier, supper eller yoghurt gjøre susen. Hvis du derimot har noen timer på deg før du trener spiser du et vanlig måltid som med mange sunne karbohydrater – helkornsbrød, brun ris, pasta, frukt og grønnsaker – for å holde deg gående.

    5. Spis riktig etter trening

Etter en god treningsøkt kan kroppen din være energifattig, så prøv å spis noe innen 30-45 minutter etter at du avslutter treningen. Musklene dine trenger frukt, grønnsaker og helkorn for å hjelpe med å etterfylle lagrene med karbohydrater – og tilskudd med protein for å hjelpe dem med å restituere.

    6. Spis riktig når du spiser ute

Vi spiser så mange måltider ute i disse dager at det ikke lenger er den spesielle anledningen det pleide å være. Motstå trangen til å overdrive når du er ute. Hvis du prøver å kutte ned på kalorier, del en forrett med en venn og bestill en ekstra salat. Eller, hopp over de stivelsesholdige siderettene og ta ekstra grønnsaker. Be om dressinger og sauser på siden, slik at du kan kontrollere hvor mye du spiser.

    7. Spis riktig om kvelden

Mange mennesker spiser lett eller hopper over måltider i løpet av dagen, for deretter å spise enorme mengder kalorier mellom middag og sengetid. Men når du gjør det meste av spisingen om kvelden, får ikke hjernen og musklene næringen de trenger for dine daglige fysiske og mentale aktiviteter. Distribuer i stedet kaloriene dine ganske jevnt over måltider og mellommåltider. Hvis mellommåltider etter middag får deg til å legge på deg, prøv å pusse tennene rett etter middag – det er en av de beste måtene å signalisere at du er ferdig med å spise for dagen.

Susan Bowerman er direktør for ernæringsopplæring i Herbalife. Susan er en registrert klinisk ernæringsfysiolog og en styre-sertifisert spesialist i idrettsernæring.